Este blog presenta novedades relativas a los intereses que me mueven por este mundo digital: lecturas, novedades sobre lectura fácil -tema que originó este espacio ya hace unos años-, experiencias docentes y materiales didácticos, y información sobre aspectos de corrección y traducción lingüísticas.

dissabte, de maig 17, 2014

Aprendre DELS altres i AMB els altres...


Avui s’ha celebrat la jornada anual de la Xarxa de Competències Bàsiques (#xcb14) a la ciutat de l’Hospitalet de Llobregat, a l’edifici del Centre Cultural i l’Institut de Bellvitge. Hi hem participat 170 docents amb l’objectiu de compartir experiències d’aula i aprendre noves maneres d’aprendre-ensenyar de forma col·laborativa. Per a mi ha estat una oportunitat de relació, de no perdre el contacte del tot amb el món educatiu ara que torno a ser a l’atur. 

Com s’explica a la introducció del programa de la jornada “la Jornada anual de la Xarxa Cb d’enguany se centra en les condicions que possibiliten aprendre dins un centre educatiu tant pel que fa al professorat com a l’alumnat. La idea clau és que tant els docents com els alumnes aprenen dels altres; treballar junts i compartir ens facilita l’aprenentatge com a membres d’un col·lectiu, i això no és fàcil i també se n’aprèn. En conseqüència, per fer alumnes competents, capaços d’aplicar els coneixements apresos en cotextos reals, calen mestres amb els ulls oberts a l’entorn immediat i al món; per fer que els alumnes siguin autònoms i tinguin iniciativa personal, calen mestres autònoms i amb iniciativa, per fer que els alumnes treballin en equip, calen mestres habituats a treballar en equip” i d’aquesta gran idea se n’extreu la conclusió que hi hem d’aprendre, a tenir totes aquestes aptituds i aquesta trobada era la millor manera de començar a ser valents en innovació educativa.



La benvinguda institucional ha estat a càrrec de Conxita Mayos, Cap de servei d’Ordenació Curricular del Departament d’Ensenyament i Ma Teresa Sambola, Cap de servei d’Educació de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat i tot seguit el professor de secundària i cap d’estudis de l’IE Les Vinyes, Boris Mir, genial com sempre, ha revolucionat l’auditori amb la conferència Aprendre amb els altres. El treball en equip
 







Després d’una pausa-esmorzar on m’he pogut retrobar amb alguns companys de l’IE Les Vinyes (Sergi del Moral i Jordi Raventós) i conèixer altres docents, ens hem repartit entre els diferents espais de conversa per exposar i debatre sobre aspectes pedagògics entorn de les temàtiques treballades a la Xarxa Cb. Jo era a l’espai 1 dedicat al Treball Col·laboratiu i la sessió ha estat protagonitzada pels quatre centres següents: SES Gurb (Gurb), amb el títol Llegir, valorar i crear; l’EscolaPau Vila (Hospitalet), amb el títol Grups de treball en el Museu Blau; l’Institut Marianao (Sant Boi de Llobregat), amb el títol Món i mecanismes; l’InstitutManuel de Montsuar (Lleida) amb Els merradets de valors: les necessitats humanes. De l’exposició dels diferents projectes ha sortit un debat força enriquidor que ha tingut com a eix vertebrador qüestionar-nos per què ens costa tant innovar, fer el canvi que tots necessitem per aconseguir l’excel·lència educativa i el gaudi del treball en equip. Les respostes han estat diverses però de les més encertades podem dir que:


  • Cal un equip de docents fix als centres, permanent, cohesionat, fent pinya per aconseguir allò que es necessita per treballar en equip: confiança, respecte, harmonia, etc.
  • Calen docents valents, emprenedors, dinàmics, resolutius, que no tinguin por a la feina, a la gran dedicació que es necessita per realitzar aquests canvis ni a l’esforç que suposa “canviar el xip” en la forma d’ensenyar-aprendre.
  • Cal una reestructuració de l’organització interna dels centres. En centres molt grans, amb un nombre alt de docents, costa més d’organitzar i acordar estratègies de canvi metodològic.
  • Cal tenir uns objectius metodològics i de continguts clars.
  • Cal una bona organització del treball en equip, una planificació constant (diària, setmanal, depenent de les exigències de la tasca a desenvolupar).
  • Cal deixar de banda la pressió curricular i pensar més en les persones, en els nostres alumnes.

A mode de conclusió, la jornada ha estat molt satisfactòria, n’he après molt, m’he carregat d’energia i de ganes d’aprendre de la feina feta per tots aquests companys i, de ben segur, tornarem a ser l’any vinent espero que amb alguna experiència profitosa per compartir.

Cap comentari:

Publica un comentari