Este blog presenta novedades relativas a los intereses que me mueven por este mundo digital: lecturas, novedades sobre lectura fácil -tema que originó este espacio ya hace unos años-, experiencias docentes y materiales didácticos, y información sobre aspectos de corrección y traducción lingüísticas.

dimecres, de maig 21, 2014

Decàleg del treball en petit grup.





QUÈ CAL TENIR EN COMPTE PER TREBALLAR EN PETIT GRUP. DECÀLEG

        

              1.

El treball en grup ha d’estar ben preparat i ha de tenir sentit per a ells. És bo que provingui de la seva pràctica o de la seva realitat. Com més real o versemblant, millor.

           

              2.

Les normes o pautes de treball han d’estar molt clares i cal donar-les per escrit a cada un. Els participants han de saber què es pretén, què han de fer i en quant de temps.

         
        3.

Convé que triïn un o una portaveu de cada petit grup per a la coordinació del treball i per a l’exposició davant la posada en comú.

          


              4.

Deixar temps suficient (no pensar ni deixar-se arrossegar per la sensació que com que ells treballen, tu no ho fas). En formació no hi ha pressa, com t’agafi la pressa, fracàs segur.

       
 
        5.

Passar pels grups per donar retroalimentació, escoltar o preguntar si tot va bé. Que controlin el temps (és útil plantejar el treball en grup abans del descans).

      
 
        6.

Sempre hi ha d’haver una posada en comú i n’ha de quedar constància, normalment escrivint a la pissarra o a un document word (i si escriuen ells, millor).

          

       7.  

Si els participants són molts, les posades en comú poden ser llargues i pesades si tots els grups repeteixen el mateix. Aleshores, s’aplica la tècnica de la bola de neu: un representant escriu i la resta de portaveus no repeteix l’anterior sinó que matisa o afegeix temes nous.

         

            8.

Quan com a formador analitzis la posada en comú, fes-ho de manera constructiva i mai destructiva. No humiliïs ningú. Cal fer una lectura positiva del que aporten els grups.

       
 
       9.

A partir d’aquí planteja la posada en comú i procura intervenir només per matisar, ampliar o comentar la jugada.

       
      10.

Felicitar els grups per la feina feta.


FONT:  CASAMAJOR, G. (coord.), Els “trucs” del formador. Art, ofici i experiència  (2007), Barcelona, Graó, pàg. 86.